NaslovnicaBriga o djeciŠkolarciMnemotehnike kao pomoć u učenju - primjeri, vrste i kako ih koristiti?

Mnemotehnike kao pomoć u učenju – primjeri, vrste i kako ih koristiti?

Kada govorimo o učenju, često puta sami sebi postavljamo pitanje kako olakšati taj proces sebi ili svome djetetu. Nije jednostavno zapamtiti mnogo sadržaja, činjenica, definicija ili nabrajanja.

Kada učenik vidi da ima nekoliko stranica za naučiti napamet, što je čest slučaj u našim školama, javlja se nevoljkost i manjak motivacije. Učenik odustaje i prije nego što je počeo s učenjem ili će tu radnju odraditi s grčem.

Kako to ne bi bio slučaj, učenici, učitelji i roditelji posežu za tehnikama koje će im olakšati zapamćivanje sadržaja, a jedna od tih tehnika je i mnemotehnika.

Što su to mnemotehnike?

Mnemonika ili mnemotehnika je ime za tehniku koja nam pomaže da se nečega prisjetimo. To može biti riječ, slika, sustav ili bilo što slično tome.

Većina nas upotrebljava ovu tehniku tijekom školovanja, a nismo ni svjesni. Kao da u nama postoji sustav navođenja koji nas tjera da pronalazimo načine olakšavanja učenja i zapamćivanja.

Naravno, mnemotehnike su vrlo dobro razrađene strategije i sustavi koji, ako se pravilno upotrebljavaju, mogu dovesti ne samo do lakšeg zapamćivanja, već i do boljeg pohranjivanja informacije u dugotrajno pamćenje.

Mnemotehnika je, dakle, alat za pomoć pamćenju, djeluje stimulirajući našu maštu i upotrebljavajući riječi i druge pojmove „ohrabruje“ naš mozak u stvaranju asocijacije.

Mnemotehnike kao pomoć u učenju - primjeri, koje vrste postoje i kako ih koristiti?
Mnemotehnike kao pomoć u učenju – primjeri, koje vrste postoje i kako ih koristiti?

Vrste mnemotehnika

1. Verbalne mnemotehbike

Ovo je vrsta mnemotehnike koja se sastoji od riječi čija početna slova označavaju neki sadržaj kojeg učenik mora zapamtiti.

Primjerice nazivi planeta Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Jupiter, Saturn, Uran i Neptun mogu se lako zapamtiti memoriranjem jednostavne rečenice Moja Velika Zelena Majica Je Stalno U Neredu.

Na ovaj način lako se mogu zapamtiti određena nabrajanja koja učenicima često zadaju glavobolje.

Važno je da rečenica ima smisla kako bi ju bilo lakše zapamtiti. Ukoliko rečenicu sastavimo redoslijedom riječi koji nema smisla, nije vjerojatno da će se učenik sjetiti ove mnemotehnike kada mu bude trebala.

2. Numeričke mnemotehnike

Ovo su mnemotehnike koje pomažu u memoriranju brojki ili matematičkih pojmova koji su učenicima viših razreda nešto teži za zapamćivanje.

Primjerice rimske brojke 50, 100, 500, 1000 možemo lako zapamtiti ako sastavimo rečenicu Lijepa Cura Dijeli Mašne (L, C, D, M).

Učenici se ovdje mogu i igrati te sami sastavljati rečenice koje će im pomoći u zapamćivanju pojmova. Na taj način se postiže visoka razina motivacije, ali i koncentracije, što je u konačnici i cilj.

3. Akronimi

Akronim podrazumijeva obrnutu mnemotehniku od onih gore objašnjenih. Ukoliko početna slova tvore riječ, upotrebljena mnemotehnika poznata je kao akronim.

Ovdje polazimo od nabrajanja ili rečenice i pamtimo samo početna slova riječi koje moramo zapamtiti.

Primjerice u hrvatskom jeziku postoji 10 vrsta riječi: pridjevi, imenice, glagoli, brojevi, zamjenice, prilozi, prijedlozi, uzvici, veznici i čestice.

Poneki učenici će lakše zapamtiti ako poredaju početna slova ovih riječi jednu uz drugu i na taj način stvore cjelinu (PIGBZ, PPUVČ). Nekima je puno lakše zapamtiti kraću cjelinu slova iako nemaju određeni smisao nego zapamtiti nabrajanje koje se sastoji od deset različitih riječi.

Kada koristiti mnemotehnike?

U konačnici, mnemotehnike su izvrstan alat za lakše memoriranje i pohranjivanje informacija, ali važno je napomenuti kada ih je najbolje koristiti.

Idealno bi bilo kada bi učenik imao određeni sustav učenja i zapamćivanja kojeg će primijeniti prije korištenja mnemotehnike.

Jednom kada je pročitao, podcrtao i usvojio gradivo, može se služiti mnemotehnikama koje će mu pomoći u lakšem dosjećanju već otprije poznatog gradiva.

Nije dobro osloniti se samo na mnemotehniku jer ona podrazumijeva da značenje početnih slova učenik poznaje i lako će ih pretvoriti u konkretnu informaciju.

U protivnom, postoji velika mogućnost da će se učenik sjetiti mnemotehnike, ali neće znati što ona točno znači i dolazi do kontraefekta.

U svakom slučaju, uz pomoć roditelja i učitelja, učenik bi lako i brzo mogao memorirati informacije koje su mu prije bile vrlo „teške“ za učenje.

Mnemotehnike – video s primjerima mnemotehnika

Za Vas sam pripremila video s primjerima mnemotehnika. Kako biste pratili slična videa, pretplatite se na moj YouTube kanal Školska misao.

Marija Vlahović, mag. prim. educ
Marija Vlahović, mag. prim. educhttps://www.youtube.com/channel/UCFBduYOL_0Gq_E7mru3JCkg
Moje ime je Marija Vlahović, magistra sam primarnog obrazovanja sa završenim tečajem engleskog jezika. Nešto više od dvije godine radim kao učiteljica. Godinu dana sam vodila grupu za učenje engleskog jezika u jednoj predškolskoj ustanovi. Neopisivo volim svoj posao i zahvalna sam svakoga dana što me život odveo u ovom smjeru. U svome radu često se susrećem s roditeljima i učenicima koji mi postavljaju pitanja i traže savjete. Zato sam prije dva mjeseca odlučila otvoriti svoj Youtube kanal na kojem dajem savjete i odgovaram na sva pitanja koja se tiču škole, ali i života. Teme su širokog spektra, od lakšeg i efikasnijeg učenja, organizacije vremena i prostora, osobnih iskustava pa sve do svladavanja teškoća u učenju. Namijenjen je svim učenicima, studentima, roditeljima, ali i svima zainteresiranima. Smatram da je obrazovanje tema koja nas svih obuhvaća na ovaj ili onaj način. Svakoga dana javljaju mi se učenici i njihovi roditelji s novim pitanjima i temama za videe. U slobodno vrijeme volim pisati pjesme, šetati se sa svojim psom i družiti se s dragim ljudima. Želite li doznati više korisnih savjeta, pratite moj YouTube kanal.

Imate li komentar ili pitanje? Podijelite ga s nama!

Molimo unesite komentar
Molimo unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

spot_img

Najpopularniji tekstovi

Smeđi iscjedak – što ga uzrokuje i može li biti opasan?

Svijetlo smeđi iscjedak u sredini ciklusa je u većini slučajeva besopasan prirodni proces, no tamno smeđi iscjedak može biti ozbiljan i zahtijevati intervenciju liječnika....