U ovim posljednjim danima prije ljetnih praznika sve je teže motivirati učenike da se ulove knjige i krenu učiti.
Ovo su najčešće dani posljednjih testova, provjera znanja, radova, prezentacija i svega što školske obaveze već zahtijevaju.
S godinama sam i sama počela primjećivati izvjestan pad koncentracije i volje za učenjem kako se bliži taj dugo iščekivani ljetni odmor.
No, to nije opravdanje već samo upozorenje učiteljima i roditeljima da su ovo dani kada moramo uložiti poseban trud kako bismo motivirali i zainteresirali učenike na rad.
Što je motivacija?
Postoje mnoge definicije motivacije, ovisno o tome koju literaturu čitate. Ja ću navesti nekoliko definicija kako bismo što jasnije mogli shvatiti o kakvom se složenom procesu radi.
Najjednostavnija definicija kaže kako je motivacija skup psihičkih procesa koja nas potiče na određeni rad ili aktivnost.
Drugi kažu kako se radi o tome da netko ima cilj oko kojeg se trudi i da se bavi nečime od čega ga nitko i ništa ne može odvratiti.
U konačnici, motivacija je sve ono što nas pokreće i što usmjerava i ZADRŽAVA našu aktivnost, odnosno pažnju.
Motivacija za učenje
Vrste motivacije
Postoje dvije vrste motivacije na čijim temeljima se grade sve aktivnosti vezane uz školske obaveze ili bilo koje druge obaveze u životu. Naime, motivacija je nešto s čime se susreću kako učenici u školi, tako i odrasle osobe na poslu ili bilo kojem drugom životnom području.
- Ekstrinzična (vanjska) motivacija – ovo je motivacija koja se temelji na vanjskim izvorima nagrađivanja (pohvale, igračke, mobiteli, nagrade, poticaji, diplome, svjedodžbe, ocjene). Ova vrsta motivacije je kratkotrajna.
- Intrinzična (unutarnja) motivacija – ovo je motivacija koja se temelji na unutarnjoj potrebi učenika za rastom, razvojem, dodatnim znanjem, usavršavanjem, osjećajem vrijednosti. Unutarnja motivacija odnosi se na to koliko će učenici sudjelovati u aktivnosti, pobuđujući vlastitu kreativnost i razmišljajući, kako bi zadovoljili svoju znatiželju i naučili nešto radi sebe. Ova vrsta motivacije je dugotrajna.
Kako pravilno motivirati učenika na učenje i rad?
Sada kada smo došli do jasnije slike o tome što je ustvari motivacija i koje vrste motivacije postoje, vrijeme je da odgovorimo na vječno pitanje: „Kako pravilno motivirati učenika?”
Često se unutarnja i vanjska motivacija odvojeno obrađuju, no one su zapravo povezane.
Prvo i osnovno pravilo je NE MOTIVIRATI UČENIKA ISKLJUČIVO EKSTRINZIČNOM MOTIVACIJOM. Ovo je nešto što se mora jasno naglasiti zato što je ovakva vrsta motivacije kod roditelja najčešća.
Pretpostavljam da je to iz razloga što ju je najlakše primijeniti. Dijete najbolje reagira na obećanja novih igračaka, novih tehnoloških dostignuća, pohvala i sličnih „izvanjskih” nagrada. No, kao što je već rečeno u tekstu prije, ovakva vrsta motivacije je kratkotrajna.
Učenik će se potruditi i naučiti za sljedeći test ili test nakon toga i tada motivacija značajno pada. Ukoliko učenik ne uspije ostvariti željeni rezultat, moguće je da motivacija padne trajno. Učenik se osjeća nedovoljno sposobnim i razočaranim zato što nije uspio ostvariti rezultat niti dobiti željenu nagradu.
S druge strane, nije dobro djetetu nikada ne priuštiti vanjski znak pažnje za njegov uspjeh. No, on bi trebao uslijediti NAKON postignutog uspjeha ili uloženog truda.
Primjerice, primjetili ste da učenik u posljednje vrijeme vrijedno uči, marljivo izvršava obaveze i rezultati su jako dobri (ne nužno savršeni!), vrijeme je da mu pokažete da cijenite njegov trud i nagradite ga izletom, novom igračkom, loptom, što god ga uveseljava. No nemojte uvjetovati učenje nagradom!
Najvažnije je pomoći učeniku da shvati da se TRUD cijeni, da je njegova marljivost i radišnost, znatiželja i ambicija ono što u konačnici daje rezultate. Tada dijete osjeća ponos na sebe samoga, osjeća odgovornost i vrijednost svoga rada.
Tako ćete u njemu graditi unutarnju motivaciju. Nagrade su ovdje isključivo kako bi se već uloženi trud prepoznao i potaknuo.
Ne zaboravite da je i usmena pohvala ponekad vrijednija od novog mobitela! Pohvalite dijete kada napiše zadaću na vrijeme, kada vidite da marljivo uči u svojoj sobi, kada dobije dobru ocjenu. Učenici uvijek potajno žele zadiviti svoje roditelje, pokažite im da primjećujete njihov trud.
I na kraju, priuštite učeniku kvalitetno slobodno vrijeme. Došlo je razdoblje sunčanih dana, naravno da mu je ljepše otići van i igrati se nego provoditi sate nad knjigom.
Odredite vrijeme učenja i vrijeme odmora. Tada će učenik znati da ga čeka uživanje u prirodi s prijateljma ako odradi pola sata aktivnog rada. Zapamtite, ravnoteža i balans su uvijek ključ uspjeha! Sretno!