Vjerujem da će se mnogi složiti sa mnom kada kažem da učenje nije jedna od najomiljenijih dječjih aktivnosti.
Pored silnog bogatstva igra, digitalne tehnologije i prijatelja, tko bi ljetne praznike htio provesti ispred knjige? I vjerujte mi, ja ih ne krivim. Krenimo od sebe. Koliko željno čekamo taj godišnji odmor da stavimo „mozak na pašu“ i zaboravimo na sve aktivnosti, i fizičke i mentalne. Jednako tako i djeca doživljavaju svoje praznike.
No, naši su odmori ipak nešto kraći, a ljetni praznici su dovoljno dugački da učenici lako zaborave sve ono što su teškom mukom usvajali čitavu prethodnu godinu. Primjećujete li termin kojeg sam iskoristila? „Teškom mukom“. Ovdje je srž našeg izazova s učenjem i ljubavi prema usvajanju novoga znanja.
Vrlo često učenje ne smatramo privilegijom kako bismo i trebali, već teškom mukom i mučenjem. To je aktivnost koja se od učenika zahtijeva, a koja nije voljna (u najvećem broju slučajeva). Ovakvo razmišljanje započinje već od prvog razreda, a s godinama postaje sve gore i gore do te mjere da učenici ne žele učiti čak niti kada se to od njih očekuje (za vrijeme ispita).
Kako razbiti ove predrasude? Kako pomoći djetetu da učenje vidi kao aktivnost koja je ne samo korisna, već i zabavna? Dragi roditelji, ovdje (uz suradnju s učiteljem) nastupate vi.
1. Nemojte pred djecom govoriti da je učenje teško ili zahtjevno
Vaša djeca su male spužve i oni upijaju svaku vašu riječ. U najmlađoj dobi često vaša uvjerenja postaju njihova uvjerenja. Oni čuju, primaju, prihvaćaju i u skladu s time se ponašaju.
Ne mogu dovoljno naglasiti koliko je važno da učenici čak prije polaska u školu čuju od vas riječi podrške i ohrabrenja. No ne samo to. Oni moraju čuti što je to učenje, zašto uopće odlaze u tu školu, zašto pišu domaće zadaće, zašto imaju sve te knjige, zašto imaju učiteljicu.
Vi ste ti koji im učenje morate približiti kao nešto uzbudljivo, kao privilegiju. Koliko bi djece svijeta dalo sve da mogu čitati, učiti, znati. Vrlo jednostavno, objasnite im zašto ljudi kažu da je znanje moć.
2. Pokažite djeci KAKO se uči
Najveći nedostatak našeg obrazovnog sustava je to što se učenicima prenosi ogromna količina znanja, a nitko im ne pokaže kako da to znanje usvoje. Veliki je to nedostatak zato što to u konačnici stvara učenike koji ne vole učenje jer uče na potpuno krivi način.
Zato je neopisivo važno čim prije pokazati učenicima što znače metode učenja, koje su metode primjerene njihovoj dobi, educirajte sebe da biste mogli educirati njih.
Učitelji su zatrpani količinom gradiva koju moraju prenijeti i ne stižu dovoljno vremena posvetiti onome što je zaista važno. Zato sam osobno i otvorila YouTube kanal na kojem mi je najveći cilj educirati roditelje, ali i učenike o tome KAKO se uči.
Dakle, izvori postoje, sada ih samo treba primijeniti. Vjerujte mi da će vašoj djeci biti puno zabavnije učiti kroz boje, simbole, umne mape ili igre nego „štrebajući“ bez razumijevanja.
3. Dajte im da uče iz različitih izvora i na različite načine
U današnjem vremenu zaista je suludo smatrati da su knjiga i pisanka jedini izvor znanja.
Znanje je svuda oko nas i zapravo je kontraefekt dati djetetu da uči samo na jedan način. Neka udžbenik bude polazište, ali ne i jedino sredstvo.
Dajte djetetu da nadopuni znanje iskustvom, ako imate priliku organizirajte izlet na neko mjesto o kojem uči iz prirode i društva, dajte mu da čita s interneta zanimljivosti o nekih događajima iz povijesti ili gleda video animacije iz geografije. Omogućite mu da čita časopise koji su obrazovni. Za mlađe učenike idealni su časopisi sa zagonetkama, križaljkama, labirintima i ostalim igrama koje mu u konačnici produljuju pažnju.
U konačnici, razgovarajte s djetetom, pružite mu svoje zrno znanja. Vi zasigurno znate malo više o onome što ono uči. Podijelite s njim svoja iskustva, objasnite mu kako to biljka uzima svjetlost, kako proizvodi kisik, čemu joj služi korijen, pokažite mu svoj cvijet u vrtu i slično. To su znanja koja ostaju, a nisu suhoparna.
4. Nakon učenja slijedi nagrada
Naravno, ovdje ne mislim na nove mobitele, play station-e i slična čuda moderne tehnologije.
No, dobro je da dijete zna da nakon uloženog truda slijedi odmor. Pa i mi odrasli smo motivirani tom činjenicom!
Kada vidite da vaše dijete zaista marljivo rješava zadatke, istražuje, pita, uči nova znanja, nagradite ga nekim izletom, crtanim filmom, obrokom po želji, odlaskom u park malo duže, kvalitetnim vremenom… ima milijun mogućnosti! To kod djeteta stvara pozitivne emocije, a one su ključ zadovoljstva.