Jedna poslovica kaže: „Tko zna čitati, može i zna učiti.“ I to je zaista tako. Čitanje je, uz pisanje, jedna od najvažnijih vještina s kojom se dijete susreće u prvom razredu osnovne škole ili ranije.
Dijete tada nije svjesno koliko će mu sposobnost čitanja značiti u životu, koliko će avantura proživjeti u knjigama, lektirama, pripovijetkama i koliko će znanja usvojiti iz školskih udžbenika.
Zato su odrasli dužni pokazati djetetu važnost čitanja, ugraditi u njega ljubav i strast prema knjigama ili mu barem otvoriti vidike. No, svjedoci smo sve manje upotrebe knjiga, a sve veće upotrebe brzih izvora informacija kao što su računala i mobiteli.
Učenik često uopće ne razumije što je pročitao, a to stvara začarani krug. U školi se susreće s opširnim lektirama, ispitima razumijevanja pročitanog, dobivaju loše ocjene jer nisu razumjeli tekst i događa se averzija prema čitanju kao takvom.
Kako to spriječiti i kako omogućiti svojoj djeci da čitaju s razumijevanjem i razvijaju ljubav prema takvoj aktivnosti? Nije teško, uz malo truda, puno vježbe i kapljicu strpljenja.
Što je čitanje?
Ako mislite da je čitanje jednostavna aktivnost, varate se. Čitanje je kompleks različitih procesa koji se odvijaju ISTOVREMENO. To je fiziološki proces prelaženja očima preko teksta, lingvistički proces povezivanja riječi, doživljajno-spoznajni proces aktiviranja osjećaja, komunikacijski proces između teksta i čitatelja i na kraju logički proces razumijevanja pročitanog.
Čitanje znači prelaziti očima, povezivati riječi, uspostaviti logičnu vezu između skupova riječi, primati obavijesti, učiti. Sve je to ponekad previše za malog školarca i zato mu moramo pristupiti primjereno i olakšati mu ovaj složeni proces.
Vrste čitanja
Postoji više različitih vrsta čitanja kao što su scensko čitanje, konotativno čitanje, interaktivno, imaginarno, brzo čitanje i još mnogo drugih. U školskoj praksi najzastupljeniji oblici su interpretativno/izražajno čitanje, čitanje u sebi i čitanje naglas. Upravo kod čitanja u sebi (lektira, ispit, nova lekcija) dolazi do teškoća u shvaćanju i primanju poruke teksta.
Čitanje s razumijevanjem u 3 koraka
Prije nego što krenem na korake koji su olakšali i meni i mojim učenicima, naglasit ću jednu važnu činjenicu – nije dosta pročitati tekst jednom! Kako god okrenuli situaciju, uvijek je bolje vratiti se na pročitani tekst, ponoviti ono što nije jasno, pogledati ponovno riječ koju ne razumijemo i tražiti objašnjenje.
1. Upoznavanje s tekstom
Ovo je prvi korak u kompleksnom procesu čitanja, a podrazumijeva generalno upoznavanje s tekstom. To je upoznavanje s oblikom, vrstom teksta, načinom pisanja, uočavanje specifičnosti, opširnosti teksta i slično.
Ovo je korak u kojem možete uzeti bojicu ili marker i lagano podcrtavati ono što odmah vidite da je važno prilikom prvog čitanja (podebljane riječi, definicije). Ovaj postupak je potrebno vježbati sa svojom djecom na početku te im objasniti da sada nije vrijeme za memoriranje nego isključivo za upoznavanje s onim što će u drugom koraku aktivno čitati.
2. Čitanje s razumijevanjem
Nakon što se dijete upoznalo s tekstom, sada je vrijeme za čitanje i razumijevanje. U ovom koraku dijete aktivno čita tekst promišljajući o svemu što smatra važnim.
Uzima drugu bojicu i njome podcrtava ključne riječi, važne pojmove, definicije, vraća se na dijelove koji mu nisu jasni, uzima svoje vrijeme i aktivno se posvećuje tekstu. To vrijeme ne mora biti sat ili dva, može biti 15-20 minuta svakih sat vremena.
Neka dijete čita svojim tempom, a uz vježbu će polako početi razvijati sve dužu i jaču koncentraciju.
3. Postavljanje pitanja/ vađenje ključnih pojmova
Ako se radi o starijem školarcu, primjerice od 5. razreda na dalje, tada on može koristiti metodu predviđanja pitanja. S obzirom na pročitani tekst, učenik na list papira sebi postavlja pitanja s kojima bi se mogao susresti na testu. Ovo je viša dimenzija učenja i garantira usvajanje informacija i pohranjivanje u dugoročno pamćenje.
Ako se radi o mlađem školarcu, onda je dovoljno uz pomoć odrasle osobe (na početku) izdvojiti najvažnije likove, temu, mjesto i vrijeme radnje, možda kratak sažetak. Ako se radi o lekciji za ispit, onda je dovoljno izvaditi ključne pojmove koji se moraju zapamtiti i kratko ih objasniti. Isprva uz pomoć roditelja ili učitelja, a kasnije samostalno.
Video: Kako čitati s razumijevanjem?
Pratite YouTube kanal “Školska misao” autorice Marije Vlahović, mag. prim. educ za još sličnih videa
Uz ova tri koraka i svakodnevnu vježbu od 15-20 minuta, dijete će polako steći naviku čitanja i automatskog promišljanja o pročitanom bez da „juri“ po tekstu bez razumijevanja.
Na taj način će učenik kada dođe do kraja teksta znati što je pročitao i moći će odgovoriti na pitanja ili prepričati radnju.
No, niti to nije najvažnije. Jedino važno je zapravo prava svrha čitanja u školi, a to je razvoj jezika i ljubavi prema pisanoj riječi. Sretno!